
Za normálního stavu by se totiž auta v komisním prodeji většinou již dávno prodala a prodávající by dostali své peníze. Běžná doba, za kterou se prodá auto v komisi, je přitom tři až čtyři týdny. Při zákazu prodeje v provozovnách se však lidé na svá auta mohou maximálně chodit dívat přes plot.
V březnu a v dubnu, kdy se trh ojetin hýbe nejvíce, tak letos na základě vládních opatření kvůli zamezení šíření koronaviru chátrají a ztrácejí na ceně v uzavřených autobazarech desítky tisíc aut, která by se jinak už dávno prodala. Podle odhadu sdružení v zavřených autobazarech nyní stojí v komisním prodeji automobily za miliardy.
„Český trh s ojetými vozy se v souvislosti s opatřeními krizového stavu prakticky zastavil. Z téměř deseti tisíc prodávaných vozů týdně se v současnosti prodávají nejvýše desítky ojetých aut,“ říká Jakub Šulta, spoluzakladatel společnosti Carvago.
„Spousta lidí již nyní přišla o práci. Nebo jsou doma na ošetřovačce za 60 % mzdy. Už teď jim chybí peníze. Ještě před měsícem bylo v takové situaci jednoduché řešení – dát auto do bazaru. Pro mnoho sociálně slabších je totiž auto prakticky jediným majetkem, ve kterém mají uloženou alespoň minimální finanční rezervu. O tuto možnost nyní lidé přišli,“ upozorňuje Zbyněk Veselý, předseda Sdružení SOVA.
A dává další příklad: „Představte si, že nutně potřebujete peníze třeba na opravu domu, nebo kvůli tomu, že jste přišli o práci. Dáte ojeté auto do bazaru do komisního prodeje. Vláda následně bazaru zakáže fungovat. A vy už měsíc jen pozorujete, jak jde cena ojetých vozů stále dolů a ten váš den ode dne ztrácí na ceně.“
Veselý poukazuje ne to, že se už otevírají různé jiné obchody, kde je mnohem větší koncentrace lidí, jako jsou třeba hobby markety, kam lidé v posledních dnech pořádali doslova nájezdy. „Nahradí stát lidem, kteří kvůli drastickému snížení cen ojetin nezískají tolik, kolik plánovali, jejich ztrátu?“ ptá se.
Sdružení má také signály, že nyní je problém vůz i reklamovat. „Do zavřeného bazaru, který provozuje třeba jen jeden živnostník, se nedovoláte. Vůz není kam k reklamaci přistavit. Pokud je nepojízdný a lidé musejí přesto jezdit do práce nebo k lékaři, vznikají jim tak další ztráty,“ říká Veselý.
Podle něj ale teď mají problém i ti, kdo měli připravené peníze na nákupu ojetiny a nemohou jej nyní uskutečnit. „Několik málo největších prodejců, kteří se dají spočítat na prstech jedné ruky, zvládlo přechod na on-line prodej. Víme, že prodávají desítky aut denně, takže zájem je. Malé bazary ale nemají šanci tento technologicky a organizačně náročný způsob prodeje zvládnout,“ uzavřel předseda Sdružení SOVA.